La revue pluridisciplinaire, à comité scientifique, Journal of International Mobility, éditée aux PUF et pilotée par l’Agence Erasmus+ France / Éducation Formation, réunit des contributions scientifiques relatives à toutes les dimensions de la mobilité internationale dans le cadre de l’éducation et de la formation en Europe et dans le monde. Elle a notamment pour objectif d’aider à mieux comprendre les enjeux, les conditions et l’impact de la mobilité afin d’alimenter la réflexion des chercheurs et des décideurs politiques qui ont vocation à la soutenir.
L’Agence lance son 12e appel à contributions pour un dossier thématique, coordonné par Magali Ballatore (Université Aix-Marseille/Mesopolhis), Yamina Bettahar (Université de Lorraine, Université de Strasbourg, AHP-PReST) et Valérie Erlich (Université Côte d’Azur, URMIS-IRD, Mesopolhis) : Mobilités étudiantes et fabrication des élites à l’épreuve des politiques d’internationalisation de l’enseignement supérieur. Regards croisés Sud/Nord/Est/Ouest.
Des articles Varia, notes de lecture ou cas pratiques sur les mobilités d’éducation et de formation en Europe et dans le monde pourront également être intégrés à l’ouvrage.
Les propositions de contribution pourront s’inscrire dans différents champs disciplinaires : sociologie, sciences de l’éducation, histoire, géographie, anthropologie, économie, didactique des langues, etc.
Merci d’adresser votre proposition de contribution (40 000 signes espaces incluses) par courrier électronique (document Word) à revue@agence-erasmus.fr avant le 12 février 2024.
Langues de rédaction acceptées : français, allemand, anglais, espagnol et italien.
Retrouvez les détails des modalités de soumission et d’évaluation des contributions dans le document « appel à contributions » téléchargeable ci-après.
L’appel à contributions est disponible dans différentes langues :
Journal of International Mobility n° 12 : call for papers
Theme of the issue: Student mobility and the creation of elites under the impact of policies for the internationalisation of higher education. South/North/East/West perspectives
The multidisciplinary, peer-reviewed Journal of International Mobility, published by PUF and managed by Agence Erasmus+ France/Éducation Formation, brings together scientific contributions on all aspects of international mobility in education and training in Europe and around the world. One of its objectives is to achieve a clearer understanding of the issues, conditions and impact of mobility, providing material for the researchers and policy makers who are called upon to support it.
The agency is now launching a call for contributions to the latest special issue, placed under the editorial supervision of Magali Ballatore (Aix-Marseille University/Mesopolhis), Yamina Bettahar (University of Lorraine, University of Strasbourg, AHP-PReST), Valérie Erlich (Université Côte d’Azur, URMIS-IRD, Mesopolhis).
This special issue is entitled: Student mobility and the creation of elites under the impact of policies for the internationalisation of higher education. South/North/East/West perspectives.
Varia articles on educational mobility in Europe and around the world may also be considered for inclusion. Two other sections are also open for submissions: reading notes and a case study section (see details below).
Contributions are welcomed from various disciplinary fields: sociology, education sciences, history, geography, anthropology, economics, language teaching, etc.
Procedures for submitting articles
Please send your proposal (40,000 characters including spaces) by e-mail (Word document) to revue@agence-erasmus.fr before 12 february 2024.
Languages accepted: French, English, Spanish, Italian and German.
Details of the submission and evaluation of contributions can be accessed in the ‘Call for contributions’ document, which can be downloaded below.
Call for papers
The call for papers is available in different languages: